mandag den 7. januar 2019

Lette hæklerier -grydelapper ♡1♡

Hæklede grydelapper, hvis du er til trefarvet is må det bestemt være et "must have" her i 2019.
-selv om de fleste nok har fået nok af usund mad hele julen og nu trænger til lidt mere grønt( jeg gør i hvert fald) kan du ganske roligt kaste dig over disse, da de bestemt ikke feder.😉
De er hæklet af bomuldsgarn 8/8( den mørke brune havde jeg kun i 4/8 så der er garnet dobbelt) Hæklenål 3,5.



1. Slå 40 luftmasker op.

2. Forsiden : Hækle med fast masker i lyserød, derefter i hvid og til sidst brun.( striberne er 6 cm, hvid er lidt mindre nemlig 5 cm)

3. Bagsiden : Mål pladevat samt et stykke stof med samme mål.
Mine mål 22cm bred og 17 cm høj. pladevat kommer jeg imellem, så de kan klare mere varme, uden fingrene brændes.

4. Quilt pladevat og stof sammen. Jeg brugte rødvinsquiltning.( Jeg har ikke prøvet at quilte før eller det passer vist ikke helt.Prøvede så vidt jeg husker i håndarbejde tilbage i oldtiden, synes jeg kan huske et par grydelapper med quilt. Meeeen det er så længe siden at det vist er ok at kalde det første gang.
Rødvinsquiltning eller måske nærmere betegnet skævquiltning. Er lige mig, (det hele skal nemlig ikke være så lige her i livet, vi må alle godt være lidt "skæve"😉)
Du skal sy ned over stoffet med lige sting og dreje stoffet så det bliver skæv syning, derefter vender du stoffet og syer på den anden led. Det er lidt svært at se,da det falder i med mønsteret på stoffet. Håber det kan lidt bedre på billede nr. 2




5. Sy til sidst forside og bagside sammen, ret mod ret, med lige sting og derefter zikzakkede jeg over kanterne. Husk en åbning,så du kan vende det om. Sy åbningen sammen i hånden.

6. Sy/Hækle lille hank til grydelapperne.





                                                  God fornøjelse.😊

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tak.😊
      Ideen kom da jeg sad med lyserød og hvid og tænkte nu mangler jeg bare mørkebrun , så er det trefarvet is......
      God aften 😊

      Slet
  2. Og så røg man lige tilbage til barndommen, hvor trefarvet is var hittet :-)
    Men hvor er de fine....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det😊
      Lige præcis, et dejligt minde fra barndommen.
      God aften😊

      Slet
  3. Bliver helt is-sulten :D Lækre farver og en super idé med pladevattet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.😊
      Jeg håber at pladevattet kan være med til at forebygge fingrene brændes..
      God aften😊

      Slet

Tak fordi du læser med her på bloggen.Skriv gerne en kommentar -det er så hyggeligt 🌷

Genbrugs projekt.🩷

 Vi har længe haft en slagbænk, som jeg engang  har fået af en kær veninde.🩷 Selve slagbænken er præget af patina og det kan jeg godt lide....