søndag den 10. september 2017

Slow- weekend -livet i særdeleshed.

Mit indlæg i går om at komme helt ned i tempo,selv om der altid er nok at se til. Udsprang egentlig af at jeg har læst lidt med ved/på flere forskellige blogs, hvor der gives udtryk for stresssymptomer eller nogle som bare ikke orker hverdagen.
Hvor er det trist så mange har det dårligt og ikke formår at sætte hverdags/livsbarren lidt lavere.
Da jeg var yngre havde jeg travlt med at fokusere på hvad alle andre nåede kontra mig selv.
-Hvordan kunne det lade sig gøre at have pletfri hjem og ukrudtfrie haver, pletfrie børn (som man selvfølgelig aktiverede efter de korrekte pædagogiske principper) fuldtidsjob, lækkert tøj, osv.
Jeg kunne bare konstatere, jeg kunne ikke nå det hele og hvor var det bare frustrerende.
Men,men kære medsøstre det er der jo ingen der kan.Selv om det måske ser sådan ud i forhold til det der ind imellem skrives på div. Blogs rundt om, er der jo altid en regning der skal betales.(Her tænker jeg ikke økonomisk)
Jeg kan selvfølgelig kun tale ud fra tanker, jeg selv har gjort mig gennem tiden.

-Vær tilfreds med den du er.( du er den du er og du er god nok )
-Sæt nu den barre for hvad du synes du skal nå ned.( Hvad sker der ved at vente lidt med tingene?)
-Tro ikke alle andre er superkvinder/mænd der kan klare alt.( lige meget hvad de giver udtryk for er ingen perfekte)
- Prioritere efter hvad der passer dig og din familie.(ikke hvad alle andre gør)
-Pas på dig selv og mærk efter,så du er på forkant .

Det er så nemt at falde i/tilbage til gammel vane og køre derud af. Ingen er perfekte(heldigvis ).Derfor er det også ekstra vigtig at stoppe op ind imellem, mærke efter og komme helt ned i tempo😊

                          Nyd dagen, rigtig dejlig slow søndag😊


5 kommentarer:

  1. Åhhh kære dig. Godt for dig, at du tager dig tid til at reflektere over disse ting og handler på det, for det at være *pletfri*, kan virkelig bide en i måsen, hvis der ikke passes på. Taler ud fra egen erfaring- Blev alene med 3 små drenge og gjorde ALT, for ikke at skabe oomtale = dårlig mor, der ikke kunne nå det hele. Hus, have og basketøj var pletfri, men det gik ud over min søvn og så begyndte indtag af alkohol, som jeg ikke kunne tåle. Det styrede dog først mit liv totalt, efter drengene flyttede hjemmefra, men det har været en dyr pris at betale.
    Derfor synes jeg det er SÅ godt, at der skabes rum til sløve dage og indsamling af energi på den gode måde. Tak for et fint indlæg og god Søndag i regnen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit personlige indslag.Du er en sej kvinde ♡
      Jeg tænker der går alt for mange rundt og betaler "en pris",der er alt for dyr på flere måder.
      Jeg ved også det ikke er let, fordi der hele tiden er krav fra omverden, privatlivet, egne,arbejdet ect.
      Men mit håb er at alle gør sig selv den tjeneste og stopper op midt i ræset,mærker efter,"er jeg ok" hvis, skønt.
      Hvis ikke, gør noget aktivt ved det og hvis man ikke selv kan,så få hjælp til det.
      Tanker herfra😊

      Slet
    2. Du har fuldstændig ret. Jeg var desværre for stædig og stolt til at bede om hjælp, før der var gået fisk i det meste, så du kan også tro, jeg håber/ønsker for andre, at de slår bremsen i, i tide :)

      Slet
    3. Tak for det fine indlæg :)
      Hvor er det pudsigt du lige skriver dette indlæg. Jeg sad nemlig selv og puslede med et stressindlæg - Jeg har været der selv. Med et brag! Som næsten kostede mig alt! Mine børn har jeg heldigvis endnu (Men det er også alt, hvad jeg har tilbage fra mit tidligere liv) og det er heldigvis det aller, allervigtigste! Dog ved jeg ikke helt om jeg poster indlægget, da jeg helst vil fokusere på de ting som giver mig energi, på min blog. Men samtidig kan jeg se, at de indlæg, hvor jeg kort nævner stressen også er ret besøgte, så der må være et behov, tænker jeg. Jeg tygger stadig lidt på det :)

      Men ifht. det du skriver, har du rigtig meget ret - Det er så super vigtigt at mærke efter! Problemet er bare, at hvis først man er kørt ind i stress spiralen kan man intet mærke. man har bare en forestilling om at løsningen er at løbe endnu hurtigere, hvilket bliver en rigtig ond spiral, som ofte ender med et brag.

      Løsningen på en af vor tids største sygdomme, stressen, har jeg ikke rigtig noget bud på. Skulle jeg forsøge, ville det være noget lignende det du skriver om at sænke barren og mærke efter inden stressen indfinder sig :) Og så er det rigtig meget et
      prioriteringsspørgsmål. Hvor meget vil sætte mig for økonomisk, hvor meget vil jeg arbejde for de ting jeg vil/vil have? Hvad giver det af energi og værdi for mit liv kontra hvor meget det tapper ...

      Uha, længere smøre! Spændende emne du tog op ... Dette var mine tanker :)

      Slet
    4. Tusind tak også til dig for dine input og tanker.
      Du får lige et virtuelt knus herfra,at komme "hel"ud på den anden side kræver virkelig sin kvinde/mand. Jeg tænker også du har ret i,hvis man først er ramt,kan man ikke se sig ud af det uden hjælp.
      Derfor er det også så vigtigt bare at stoppe op og mærke efter, hvordan har jeg det egentligt i dag,hvordan har jeg haft det den sidste uge ect.
      Jeg har bestemt også meget travle perioder.Der er jeg så nødt til at spørge mig selv : "Hvor lang er den her periode,er den forholdsvis kort, er det helt fint for mig.Kan jeg derimod se det bliver ved er jeg nødt til at prioritere.
      Denne weekend havde jeg rigtig meget læse stof til uddannelsen,så blev vinduerne ikke pudset(selv om de trænger) og gulvet ikke vasket.(det når jeg nok en anden dag;0)Små hverdags ting/opgaver som samlet giver et pres.(ingen er perfekte og det er til tider meget svært at balancere mellem krav og ressourcer)
      Det er helt forståeligt du fokuserer på det der giver dig energi på bloggen.Som udgangspunkt er min blog om syslerier mest af alt til ja, små syslerier, fordi det er lidt sjovt og giver mig energi at lave-jeg tænker det er det, jeg vil bruge den til også fremadrettet,meeeen engang imellem kan jeg ikke dy mig for at komme med et indslag, hvor der lidt dybere mening(i hvert fald for mig;0)

      Tanker herfra:0)

      Slet

Tak fordi du læser med her på bloggen.Skriv gerne en kommentar -det er så hyggeligt 🌷

Strik nederdel 🧶

 Jeg fik slet ikke vist den færdige nederdel her på bloggen. Den er strikket i restegarn og ud fra eget mønster. De små stropper er også str...